Twaalfuurtje 26

Aan de Semois, tussen Rochehaute en Bouillon

FC8079C3-E82C-4B7F-867C-04E2D3239428

1. Ien Van Haaster:
    22 april 2022
    Zo, weer helemaal bijgelezen. Altijd weer leuk. Hoeveel dagen nog te gaan? Liefs
  2. Yol:
    22 april 2022
    Ja, zoiets dacht ik ook toen ik vancohtend aan de Semois zat: ‘Zo, weer helemaal bij(maar dan)geschreven.’ En hoeveel dagen, ja, F vroeg het ook al. Ik begon te rekenen, maar het begon me ook te duizelen en toen had ik geen zin meer in rekenwerk. Ik gok een week of twee… Liefs, Yol
  3. Eric:
    22 april 2022
    I'm the new kid on the blog. Zo'n beetje de eerste keer sinds weken dat ik iets lees dat niet over Oekraïne gaat. Leuk en toch leerzaam. Huh, wordt vlas/linnen gemaakt van lijnzaad? Je schiet al lekker op, wat eigenlijk ook wel jammer is, lijkt me. Tippel vooral zo voort, lieve vriendin. X!
  4. Yol:
    22 april 2022
    Ja, nou niet van het zaad dus, maar van dat velletje om het steeltje. En als je er even over nadenkt: lijnzaad, dat linnen en lijn, en in het Frans lin, ja dan wist je dat ook eigenlijk wel. Mooi bloemetje ook, tussen blauw en lila in en van dat zaad kun je dus ook lijnolie maken dat je, gekookt, dan weer op je Belgische hardstenen aanrechtblad (of je gegoten betonblad) smeert om de citroenvlekken kwijt te raken. Dan weet je dat ook weer, lieve vriend. Oekraiene en de volgende ronde (zondag verkiezingen), dat is vrijwel het enige dat ik een beetje bijhoud. Op verkiezingsdag logeer ik bij iemand die laat thuis is, want mij moet het stemlokaal bemannen. Des avonds werd mij, nu avast, zelfgeschoten sanglier aangeboden. Toch maar gezegd dat ik geen dieren eet. Voelt wel als een belediging ook. Liefs, Yol
  5. Eric:
    23 april 2022
    Veel van wat ik niet weet had ik kunnen weten als ik er even over had nagedacht, al was ik zelf nooit op de relativiteitstheorie gekomen. Ik meende te weten dat vlas kwam van een plantje met paarse bloemetjes. En ik meende te weten dat lijnzaad als twee druppels water lijkt op koolzaad - geel dus. Nu heb ik dus drie dingen bijgeleerd. Lijnzaad is niet geel maar blauw. En linnen komt van lijn. En de zaadjes van mijn blouse kun je eten. Tippel zo voort, pas op voor everzwijnen en blijf ons onderwijzen, lieve vriendin! X
  6. Yol:
    23 april 2022
    Nou vooruit dan, omdat je er om vraagt. Koolzaad is van een andere familie dan lijnzaad. Het behoort, zoals alle kolen (maar ook radijzen en rucola) tot de kruisbloemingen (vier bloemblaadjes die in kruisvorm staan). Ik ben dol op kool, maar in de moestuin in P lukt het me tot mijn verdriet niet met de kruisbloemigen – althans niet zonder gif. Ik vermoed omdat er in de omgeving zo veel koolzaad wordt verbouwd. Colza noemen ze dat in Frankrijk, een woord dat ze dus blijkbaar uit het Nederlands hebben geleend. En ik twijfel er niet aan dat ze voor de colza een produit gebruiken. Maar ondertussen trekt de geur van colza wel koolwitjes aan, die gaan dan in mijn boerenkool zitten en schijten mijn kolen zwart. Ik heb van alles geprobeerd: koolkragen rond de stammen van mijn jonge koolplantjes (zodat ze daar geen eitjes leggen, huh, hoe zit het ook al weer, want die eitje zie ik ook onder het blad zitten, nou weet de juf het effe niet meer), een milieuvriendelijk goedje om te spuiten, maar er is geen beginnen aan. Ik heb het opgegeven. Ook kan ik je nog meedelen dat het lijnzaad, de vlasteelt, in Frankrijk terug is van weggeweest. In Normandië en de Elzas wordt het opnieuw verbouwd. Dat wist Annick (andere A, in een dorpje nabij Sedan) met te vertellen. Zo, Eric, dan ben je weer helemaal bij. XY (dat rijmt)